Corona voucher: Vouchers in plaats van geld voor je geannuleerde reis

Voucher in plaats van geld

Door de corona crisis gaan veel vluchten, overnachtingen en andere reizen niet meer meer door. De reisorganisaties raken hierdoor in de problemen aangezien hun dit heel veel omzet scheelt. Het reeds betaalde geld voor de reserveringen is vaak al gebruikt of is nodig om de lopende kosten te betalen. Hierdoor hebben de meeste reisorganisaties besloten een voucher met de waarde van het betaalde bedrag  uit te geven in plaats van het volledige bedrag terug te betalen. 

Voowaarden vouchers

Overal zijn de voorwaarden van de vouchers iets anders. Organisaties als de ANVR, SGR maar ook de overheid en de Europese Unie maken beleid op het gebied van de uitgegeven vouchers om zo te voorkomen dat of de consument of de bedrijven heel hard geraakt worden. In principe proberen ze te middelen. 

Voucher luchtvaartmaatschappij – de mening van de Europese Unie

De Europese Unie heeft de passagiersrechten vastgelegd in europese wetgeving. In deze wetgeving (ec 261/2004) staat vast dat als luchtvaartmaatschappijen de reis annuleren het ticketbedrag moet worden teruggestort op de rekening van de consument. Momenteel hebben de luchtvaartmaatschappijen met een dermate hoge terugval van de omzet te maken dat ze vouchers uitgeven om het voortbestaan van de bedrijven niet in gevaar te brengen. 

Echter heeft de Europese Unie nadrukkelijk uitspraak gedaan dat dit tegen de regels in is. Luchtvaartmaatschappijen moeten nog steeds de passagiersrechten naleven en zodoende overgaan tot uitbetaling van de tickets. 

Als je geen geld terug krijgt van de luchtvaartmaatschappij raden we je aan de pagina Voucher omzetten in geld te lezen om te lezen welke stappen je moet doorlopen om een luchtvaartmaatschappij juridisch aan te pakken en geld te ontvangen. 

Nederlandse overheid – vouchers worden tijdelijk toegestaan

In tegenstelling tot de Europese Unie heeft de Nederlandse overheid besloten dat zij het goed vinden dat er tijdelijk vouchers worden uitgedeeld. De minister, Cora van Nieuwenhuizen wijst op het feit dat luchtvaartmaatschappijen nauwelijks een vervangende vlucht kan aanbieden en zij te weinig cash in kas hebben om iedereen financieel te compenseren 

De Europese Unie is zeer kritisch tegenover de houding van de Nederlandse overheid. Het is niet mogelijk om aan de ene kant te streven naar uniformiteit binnen Europa en aan de andere kant je eigen spelregels te bepalen, aldus een woordvoerder van de EU. 

Consumenten Organisaties binnen Nederland vinden dat de overheid in elk geval garant moet staan voor deze vouchers in het geval dat de luchtvaartmaatschappijen / reisorganisaties failliet gaan. 

SGR Voucher corona crisis

De SGR heeft besloten dat de organisaties welke zijn aangesloten bij het garantiefonds van de SGR een voucher mogen uitgeven. De vouchers vallen onder de SGR dekking. Wat betekent dat als je een voucher ontvangt vanwege je geannuleerde reis en de reisorganisatie failliet gaat, het SGR fonds garant staat voor het bedrag van de voucher. 

De uitgegeven voucher mag nooit van meer waarde zijn dan de aanbetaling welke is gedaan voor de reis. Althans, meer dan de betaling welke is verricht zal de ANVR niet dekken. Voor de consument moet de voucher een duidelijke termijnstelling hebben waarin deze geldig is. Het termijn mag niet langer zijn dan een jaar. 

Conclusie: moet ik een voucher accepteren? 

Nee, het is niet nodig om een voucher te accepteren. Uiteindelijk geldt het Europese recht nog steeds boven alle regelingen die organisaties zelf proberen te treffen. Wil je dus het geld van je tickets terug dan is dit mogelijk en kan je de reisorganisatie/ luchtvaartmaatschappij uiteindelijk dwingen om over te gaan tot uitbetaling van het betaalde bedrag. Op de website van Aviclaim kan je een stappenplan vinden om geld terug te krijgen voor je ticket.