Met deze tips werk jij aan je branding

Jouw merk staat gelijk aan een mens. Stijl, persoonlijkheid, stem en houding. Het zijn allemaal aspecten die bijdragen aan het totaalplaatje van jouw organisatie. De combinatie van deze factoren maken jou uniek. In deze blog delen we een aantal tips waarmee je jouw branding naar een hoger niveau brengt. 

Zorg voor herkenning 

Bij branding draait het vooral om jouw bedrijf zo goed mogelijk in de markt te brengen. Het draait niet meer alleen om jouw product, maar veel meer om het gevoel dat erbij komt kijken. Een klant moet zich aangesproken voelen door jou. Het is daarom heel belangrijk om herkenning te creëren. Denk bijvoorbeeld aan reclame met je bedrijfsauto. Op deze manier kom je professioneel over, creëer je herkenning en werk je dagelijks aan je branding.

Baken wel goed af wat er allemaal onder jouw product of dienst valt. Bepaal per project de kaders en bespreek voor welke punten jij verantwoordelijk bent. Zeker als je een adviserende rol hebt wil je vaak veel tegemoet komen aan de klant om de order binnen te halen, maar overbluf jezelf niet. Bekijk daarom ook de mogelijkheid voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Op die manier ben je altijd goed ingedekt.

Wees actief op social media 

Je zou denken dat dit voor iedere ondernemer vanzelfsprekend is, maar in veel gevallen is dit nog niet het geval. Vooral de ‘oudere’ ondernemers zijn nog niet actief op social media. Het consistent bijhouden van je social-mediakanalen vraagt toewijding, vergt een sterke strategie en planning. Kwaliteit gaat bij dit soort content altijd voor kwantiteit. Richt je je teveel op zelfpromotie, dan loop je het gevaar dat al je moeite averechts werkt. Je doelgroep raakt juist geïrriteerd en voelt zich alles behalve verbonden met jouw merk. 

Zorg voor een duidelijke identiteit 

Lost jouw onderneming een bepaald probleem of vervul je een behoefte? Je moet hier heel duidelijk over zijn. Maak het allemaal niet ingewikkelder dan het is. Dat schrikt namelijk alleen maar af. Neem de tijd om een goede pay-off te ontwikkelen en maak deze duidelijk kenbaar in je marketinguitingen. 

Leer van anderen

Het is niet erg om fouten te maken, daar wordt je zelfs alleen maar sterker van. Je hoeft het wiel echt niet opnieuw uit te vinden. Maak een lijstje van bedrijven die het goed doen in jouw branche. Wat zijn kenmerkende eigenschappen, hoe pakken zij bepaalde problemen aan en wat doen zij voor branding? Uiteraard is het niet de bedoeling dat je alles overneemt, maar beter goed gejat dan slecht bedacht! 

Wees consistent in al je uitingen 

Zorg dat je consistentie creëert in al je communicatie uitingen. Zorg dat je regelmatig jezelf toont bij je doelgroep. Je doelgroep is heel waardevol. Het kost enorm veel tijd om te bouwen aan je doelgroep, maar het kost veel minder tijd voor de doelgroep om jou te vergeten. Blijf consistent posten, maak jezelf kenbaar op het internet en blijf ook werken aan je fysieke uitingen zoals billboards, flyers en reclame op je bedrijfsauto.