Funnel marketing brengt effectiviteit met zich mee

Marketing funnel

De vertaling van funnel is een trechter. Maar wat houdt dit in? Waarom zouden wij dit moeten gebruiken? Ten eerste wordt dit funnel (trechter) gehanteerd om bezoekers naar je website te trekken. Ze gaan bijvoorbeeld van merchandise naar inkoop- of verkoopleads. Daarom zijn anonieme bezoekers uiteindelijk essentieel voor jouw bedrijf. Een marketing funnel is voornamelijk in de volgende gevallen opgebouwd: 

  • Links naar social media of zoekresultaten van Google  (de eerste stap bij het bouwen van een kanaal)
  • Informatieve blogs
  • Kosteloze weggevers
  • Mailingen
  • Aankoop of contact via offerte

De structuur van een funnel

De meeste kanalen hebben dezelfde basisstructuur. Wat de trechterstructuur inhoudt zal ik hier verder uitleggen om het overzichtelijker te maken en wellicht kun er zelf mee aan de slag.

Bovenaan de trechter: trek potentiële bezoekers en kopers aan om zo gemakkelijk mogelijk vindbaar te worden en hanteer relevante blogs. Dit kan bijvoorbeeld door een blog te verspreiden via social media. (brede doelgroep / potentiële klanten.)

In het midden van het kanaal: hier kun je bezoekers zoveel mogelijk informatie geven zodat ze meer over het onderwerp te weten kunnen komen. Bovendien probeer je ze een bekende klant te maken door ze iets te bieden waarvoor ze hun e-mailadres moeten registreren. (kleinere groepen / leads)

Onderkant van de trechter: wanneer klanten de situatie echt begrijpen, zullen ze sneller een aankoop doen. Voordat je hier komt, moet je er daarom voor zorgen dat de eerste twee delen goed werken. Dan heeft de eerste anonieme bezoeker een grotere kans om een ​​aankoop te doen. (het team heeft het volste vertrouwen in je en hoopt met jouw samen te werken).

Zodra je merkt dat een grote groep de eerste twee stappen verlaat, is dit geen probleem. Sterker nog, dit is normaal. De prioriteit ligt bij het behalen van deze bezoekers, die uiteindelijk consument worden.

Hoe cruciaal is een funnel?

De waarheid is dat kanalen van fundamenteel belang zijn als je online zaken wilt doen. Het maakt niet uit of je cursussen verkoopt, een online winkel hebt of diensten verkoopt. In alle gevallen heb je een trechter nodig.

Veel ondernemers maken nog steeds fouten die alleen online bestaan. Maar de waarheid is dat niemand automatisch op jouw website of online winkel terechtkomt. Hiervoor moet je een kanaal opzetten.

Wellicht vraag je jezelf af of het beter kan? Of je ziet dat er niks gebeurd. Dan is verstandig dat je je kanalen optimaliseert. Ten eerste moet je het kanaal grondig begrijpen en tevens analyseren.