Dit is wat je als marketeer moet weten over CDP

Als digital marketeer heb je er wellicht wel eens mee te maken gehad: een customer data platform (CDP). CDP is een digitaal platform dat klantgegevens verzamelt en verenigt uit diverse bronnen met als doel om een compleet en samenhangend beeld van elke klant op te bouwen. Voorbeelden van digitale bronnen zijn onder meer gedragsgegevens, zoals de ondernomen acties op een website of app, transactiegegevens, waaronder aankopen en retouren van klanten, en demografische gegevens, zoals de naam van de klant en de geboortedatum. Het gebruik van CDP helpt bedrijven om hun klanten te begrijpen omdat het een waarheidsgetrouwe blik geeft op het klantgedrag, de transacties en de producten. In dit artikel geven geven we een kleine introductie over de werking van dit platform.

Waarom gebruik je CDP software?

Een slimme marketeer staat te springen om software die first-party klantendata, oftewel directe gegevens verzameld uit onder andere klantcontacten met het bedrijf, aankoopinformatie en webpaginagebruik,  samenvoegt en verbindt voor het optimaliseren van de data-analyse. Door middel van cdp kan je tevens klantendata beheren volgens de normen van de privacywetten. Met de samenkoppeling van uiteenlopende data in een CDP kunnen er doelgroepsegmenten worden gemaakt die op de rest van de marketingplatforms en -kanalen van toepassing komen. Op basis van deze informatie kunnen er strategieën vormgegeven worden op het gebied van onder meer verkoopprognoses, campagneontwerp, productinnovatie en marketing- serviceactiviteiten. Kortom, CDP kan je helpen bouwen van een solide klantrelatie door middel van beter in staat te zijn om in te spelen op de behoeftes van de klant.

Optimalisatie van het marketingontwerp

CDP kan de marketeer helpen om inzicht te verkrijgen in de prestaties van een marketingcampagne. Doordat uiteenlopende soorten data gecombineerd kunnen worden, kunnen marketeers een beter beeld vormen van de efficiëntie en resultaten van de campagne die ze willen analyseren. Denk bijvoorbeeld aan het vinden van verschillende doelgroepsegmenten op basis van diverse indicatoren in het aankoopgedrag. Marketeers kunnen deze segmenten vervolgens verder onderverdelen op andere specifieke factoren, zoals geslacht en de leeftijd. Met deze diepgaande inzichten kan de marketeer verbeteringen toepassen om een product of dienst te promoten. Met behulp van doelgroepsegmentatie kan de marketeer namelijk specifieke marketingcampagnes opzetten die veel gerichter de klant kunnen benaderen.

CDP is dus een ontzettend waardevol platform voor het verbeteren van de marketingstrategie en geeft betekenis aan verschillende datasets door deze met elkaar te verbinden naar de wensen en behoeftes van de marketeer!